Eвропейците са разтревожени от климатичните изменения и с готовност биха предприели лични стъпки и биха подкрепили правителствените политики, за да помогнат в борбата с климата. Но колкото повече една мярка би променила начина им на живот, толкова по-малко я подкрепят, пише The Guardian.
Проучване на YouGov изследва действията в областта на климата на държавно ниво, като забрана на пластмаси за еднократна употреба и бракуване на автомобили, работещи с изкопаеми горива. Включително и индивидуални инициативи, като закупуване само на дрехи втора употреба и отказ от месо и млечни продукти.
Кои действия за климата са по-добре приети?
Отговорите от Обединеното кралство, Франция, Германия, Дания, Швеция, Испания и Италия показват, че много хора предпочитат мерки, които не рефлектират върху ежедневието им.
Голяма част от респондентите във всички изследвани страни – вариращи от 60 % в Швеция, 63 % в Германия и 65 % в Обединеното кралство, до 77 % в Испания, 78 % във Франция и 81 % в Италия – съобщават, че са много или доста загрижени за климатичните изменения. Сходен дял от участниците посочват, че климатът се променя вследствие на човешката дейност. По-малко от 20% от респондентите в повечето страни твърдят, че изменението на климата не се дължи на човешка дейност и 5% отричат, че дори се случва.
Между 76% и 85% от хората подкрепят идеята, че страните биха били по-ефективни в борбата срещу изменението на климата, ако работят заедно. Въпреки това има разногласия за това какво точно трябва да се направи. Мерките, които не изискват големи промени в начина на живот, бяха популярни сред хората в различните страни. Например, в Германия 45% от хората подкрепят програмите на правителството за засаждане на дървета, а 72% от жителите в Испания приветстват тази инициатива. Същевременно между 60% от респондентите в Испания и 77% от Обединеното кралство казват, че биха отглеждали повече растения сами или вече го правят.
Между 40% от анкетираните в Дания и 56% в Обединеното кралство, Испания и Италия заявиха, че никога повече няма да купуват продукти от пластмаса за еднократна употреба, докато между 63% от анкетираните в Швеция и 75% в Испания подкрепят правителствената забрана на тези продукти.
Кои мерки не са популярни сред европейците?
Идеята за ограничаване на консумцията на животински продукти, получава подкрепа от 28 % от анкетираните в Германия до 48% в Италия. Между 24% в Обединеното кралство и 48% в Италия биха подкрепили правителственото законодателство, което да регулира приема на млечни и месни продукти.
Не е изненадващо, че държавните субсидии за повишаване на енергийната ефективност на домовете са изключително популярни сред хората. Подкрепата за тези мерки варира от 86% в Испания до 67% в Германия, но личното покриване на разходите е по-малко разпространено – от 19% в Германия до 40% в Испания.
Има широка подкрепа за налагането на такси за често пътуващите, като 39 % от респондентите в Италия и 59% от Германия подкрепят идеята. Проучването показва, че едва 17 % в Германия и 27 % в Обединеното кралство биха купували дрехи втора употреба.
По-радикални предложения, като доброволно да не ядете повече месо и млечни продукти и да имате по-малко деца, отколкото бихте искали, бяха подкрепени от 10% в Германия и 19% в Италия.
Промените в употребата на автомобили, които са основен източник на въглеродни емисии, са област, в която много европейски правителства вече приемат закони. Тези промени обаче също имат въздействие върху живота на хората и предизвикват неодобрителни реакции.
Прочетете още:
Европа бави справянето с мръсния въздух, докато хиляди деца губят живота си