Изоставеният кораб, превозващ 1,1 млн. барела суров петрол, може да предизвика екологична „катастрофа“, ако се взриви в Червено море. Организацията на обединените нации прави опити да спаси супер танкера, заседнал край бреговете на Йемен, който е оставен да ръждясва от 2015 г. насам, след като страната изпадна в гражданска война, пише Euronews.
На ООН са необходими години, за да осигури достъп и необходимите средства за мисията, оценявана на 120 млн. евро. Но в безпрецедентен спасителен план ООН най-накрая закупи танкер, който да извади горивото от кораба „Сейфър“, заседнал на 19 мили (31 км) северозападно от град Ходейда.
Първата техническа спасителна лодка пристигна във вторник (30 май) близо до дългия 360 метра „Сейфър“, отбелязвайки началото на шест седмичната операция за предотвратяване на опустошителен нефтен разлив.
Много сме щастливи, че сме на етапа, в който можем да започнем работа“, заяви Дейвид Гресли, координатор на ООН за Йемен, по време на видеоконференции.
Какво ще се случи, ако танкерът се взриви?
Експертите твърдят, че танкерът е застрашен да се разпадне, да експлодира или да се запали. Включително представлява голяма хуманитарна и екологична заплаха.
По данни на ООН 1,1 млн. барела от танкера „Сейфър“ са четири пъти повече от петрола, който се излива при катастрофата на „Ексон Валдез“ край Аляска през 1989 г. – една от най-тежките екологични катастрофи в света.
Голям разлив ще опустоши рибарските общности по крайбрежието на Червено море в Йемен, като вероятно ще унищожи незабавно 200 000 източника на препитание. Цели общности ще бъдат изложени на животозастрашаващи токсини. Силно замърсеният въздух би засегнал милиони хора“, се предупреждава в изявление на Програмата на ООН за развитие (ПРООН).
Това ще доведе и до затваряне на пристанищата Ходейда и Салеф – ще прекъсне жизненоважен път за чуждестранна помощ в разкъсваната от война страна, където 17 милиона души се нуждаят от хранителни помощи. Ще бъдат затворени и заводите за обезсоляване, което ще лиши милиони хора от източник на вода.
Нефтът от „Сейфър“ може да достигне африканския бряг и да засегне всяка страна на Червено море. Екологичното въздействие върху кораловите рифове, животоподдържащите мангрови гори и други морски обитатели би било тежко. Възстановяването на рибните запаси ще отнеме 25 години“, допълва ПРООН.
Какъв е планът за спасяването на танкера „Сейфър“?
За да се предотвратят тези немислими кризи, редица държави, сред които Обединеното кралство, Франция, Италия, Люксембург, Малта и Норвегия, обещаха подкрепата си за спасителната мисия. Операцията е възложена на компания, наречена SMIT Salvage, която ще изпомпва петрола от „Сейфър“ до кораба, който вече е собственост на ООН, наречен Nautica, и след това ще изтегли празния танкер.
NDeavor започва решаваща подготвителна работа днес. Експертите на борда на помощния кораб ще изпомпват инертен газ, за да премахнат атмосферния кислород от петролните камери на „Сейфър“.
През 2020 г. вътрешни документи, с които се е запознала информационна агенция AP, показват, че морската вода е навлязла в двигателния отсек на „Сейфър“, което е довело до повреда на тръбите и е увеличило риска от потъване. Ръждата е покрила части от танкера, а инертният газ, който не позволява на резервоарите да събират запалителни газове, е изтекъл. Подмяната му е важна първа стъпка.
С пристигането на Ndeavour до FSO [Safer] в Червено море ние наистина достигнахме критичен етап. Ако всичко върви по план, някъде в края на юни, началото на юли, може би ще сме в състояние да кажем, че тази критична фаза от прехвърлянето от кораб на кораб може да бъде завършена“ , заяви ръководителят на ПРООН Ахим Щайнер.
След като трансферът приключи, произведеният в Япония петролен танкер евентуално ще бъде изтеглен на буксир и предаден за скрап.
Какво се случи с йеменския танкер „Сейфър“?
Танкерът „Сейфър“ е построен през 70-те години на миналия век и е продаден на йеменското правителство през 80-те години, за да съхранява до 3 милиона барела петрол, изпомпван от находищата в Мариб, провинция в Централен Йемен.
Но бедната държава на Южния Арабски полуостров от години е обхваната от гражданска война и от 2015 г. на кораба, който има 34 резервоара за съхранение, не е извършвана годишна поддръжка.
Разрушителният конфликт в Йемен започна през 2014 г., когато подкрепяните от Иран бунтовници хути завзеха столицата Сана и голяма част от северната част на страната, принуждавайки международно признатото правителство да отиде в изгнание.
През следващата година водената от Саудитска Арабия коалиция влезе във войната, за да се бори с хутите и да се опита да възстанови правителството на власт. Съобщава се, че в конфликта са загинали над 150 000 души, а повече от 23 милиона души се нуждаят от помощ.
Прочетете още: